Bild: HELENA KUBICEK BOYE - Psykolog, Sömncoach och Författare

Det låter kanske avigt och kan upplevas provocerande, men psykologen och författaren av Konsten Att Sova och Sömnsagor för Barn har en poäng. Att du upplever problem med att sova är kroppens sätt att berätta för dig att något är fel - och oftast finns det sätt att komma till rätta med de bakomliggande orsakerna. Helenas kall i livet är att hjälpa människor att utveckla sunda sömnvanor och här är hennes allra bästa tips till dig.

 

Vad är sömn?

Sömn är ett av våra mest basala och naturliga behov och efter syre och vatten är det den tredje viktigaste ingrediensen för vår faktiska överlevnad. Sömn utgör ungefär 35 år av vårt liv - och med det i åtanke är det otroligt oroande att så många idag lider av sömnstörningar. Eller, vad som egentligen är oroande är sättet som samhället försöker åtgärda det.

När jag började arbeta med sömn 2005 var tabletter det enda hjälpmedlet som fanns att tillgå. Tabletter för att varva ner, för att somna, för att fortsätta sova. Ingen verkade intressera sig för att hitta roten till problemet och hitta ett verkligt botemedel.

Som nyutexaminerad psykolog blev mitt första uppdrag på en öppen psykiatrisk klinik i Sverige. Där mötte jag patienter med olika typer av mentala svårigheter, men de hade alla sömnproblem gemensamt. De sov för mycket, för lite, eller inte alls. Vi startade en försöksgrupp och började behandla patienterna med olika kognitiva terapimetoder (KBT) istället för tabletter och förändringen var helt otrolig. Ibland önskar jag att jag hade före- och efter-bilder. Efter KBT-behandling var de mindre ångestfyllda och deprimerade. De tog bättre hand om sig själv och var mycket mer sociala.

 

 

Hur många lider av sömnsvårigheter idag?

I Sverige har ungefär 10% av befolkningen kronisk insomni - det vill säga svåra problem med att somna. Ytterligare 25% upplever någon form av sömnstörning, men inte lika svår som insomni. Över 900,000 får utskrivet sömntabletter på recept varje år.

Jag tycker att det är en skrämmande utveckling att vi behöver medicinera för ett av våra mest naturliga behov. Eftersom jag är en person som gärna försöker se på saker på ett positivt sätt så har jag valt att vända på det och se sömnproblem som en fantastisk gåva - för det finns faktiskt något du kan göra åt det.

Vad orskar sömnproblem?

Kort sagt upplever vi problem och svårigheter när vi rör oss bort från sömn, ett av våra naturliga behov. Ett exempel på detta är att vi manipulerar våra vakentimmar genom att fylla vår omgivning med artificiellt ljus, istället för att följa solen - något som har väldigt stor påverkan.

En stor förändring märktes 2007 - året då smartphonen fick sitt stora genomslag. Många av oss började leva våra liv framför en skärm och från och med då använde vi inte bara skärmen på jobbet eller i skolan - nu är vi klistrade vid dem dygnet runt. Det finns till och med dokumenterade förändringar i barns sömnvanor som direkt korrelerar till denna tidpunkten.

 

 

Så hur kan vi komma tillrätta med oss själva och vår sömn?

Bli inte rädd för dina sömnproblem. Se dem som en gåva - det är din kropp som försöker berätta för dig att du har ett problem, det är en obalans någonstans. Obalans är ju något du kan göra någonting åt!

Om du öppnar och tittar i din gåva kommer du troligtvis hitta något av följande inuti: en relation som inte känns bra, jobb, stress, ekonomiska bekymmer, hälsoproblem, fysisk inaktivitet, dåliga vanor. Alla dessa problem är saker vi ofta börjar tänka på när vi gått och lagt oss. Vi blir stressade, bittra, arga och ledsna. Detta hindrar oss från att sova eftersom vi går in i det så berömda "fight-or-flight"-beteendet - slåss eller fly.

Ignorera inte dina sömnproblem eller än värre, försök att lösa dem genom att självmedicinera med alkohol eller andra stimulerande preparat. Ta istället tag i dina obalanser. Du har två val: acceptera dem, eller gör något åt dem. Självklart händer sällan förändring över natten - det kräver övning, ibland mod och i många fall båda.

Inrätta hälsosamma rutiner för dig själv. Ofta har vi väldigt tydliga och bra lägga-rutiner för våra barn och ofta somnar vi när vi försöker natta dem. Det finns en anledning till det: dessa rutiner och ritualer funkar - lika bra på barn som på vuxna. Gå och lägga sig och gå upp samma tid varje dag, oavsett helg eller vardag är också bra. Regelbundenhet fungerar.

Se till att ditt sovrum är ett positivt rum som påminner om sömn och vila. Gör dig av med alla skärmar och dämpa belysningen när det börjar närma sig läggdags. Att kunna slappna av - både fysiskt och psykiskt - har mycket att göra med klassisk betingning. Om din omgivning inte förespråkar och förstärker en positiv upplevelse av sömn kan det skapa ännu mer spänningar vilket bidrar till sömnproblem.

 

Alla rättigheter förbehålls, Carpe Diem Beds - 2019