Allmänna Villkor

Detta är villkoren som du godkänner genom att handla hos oss.

ALLMÄNT

Denna hemsida tillhandahålls av Carpe Diem Beds som ägs utav Hilding Anders Sweden AB, org.nr 556289-7941, Datavägen 5, 453 38, Lysekil, Sverige. Benämningar såsom ”vi”, ”vår”, ”vårt” och ”oss” avser Carpe Diem Beds.

För att kunna registrera ett användarkonto hos oss samt ansöka om kredit eller köpa produkt(er) via vår hemsida måste du ha fyllt 18 år. Vid registrering av användarkonto eller köp av produkt(er) hos oss måste du godkänna dessa allmänna villkor , hädanefter kallade ”Allmänna Villkor”.

Dessa Allmänna Villkor gäller alla beställningar som görs av kunden, hädanefter kallad ”Konsumenten” eller ”du” respektive ”dig”, av produkter från Carpediembeds.se. Genom att godkänna våra Allmänna Villkor intygar du även att de uppgifter som du har lämnat är riktiga samt att du tagit del av informationen angående behandling av dina personuppgifter (se nedan).

Vi reserverar oss rätten att, när som helst, ensidigt ändra i dessa Allmänna Villkor samt för eventuella fel i såväl produktinformation som pris och lagersaldo. Den version av de Allmänna Villkoren som Konsumenten godkänner vid ett köp är de villkor som gäller i förhållande till det specifika köpet.

Vid frågor om Carpe Diem Beds eller våra Allmänna Villkor, vänligen vänd er till info@carpediembeds.com.

 

FÖRETAGSINFORMATION

Telefon:
08 - 721 74 00

Öppettider butik:
Mån-Fre 10-18

Lör 11-17

Sön 11-16

Besöksadress:
Humlegårdsgatan 22, Stockholm

Adress till Fabrik:
Carpe Diem Beds, Datavägen 5, 45338, Lysekil, Sweden

Organisationsnummer:
556289-7941

E-postadress:
flagshipstore@carpediembeds.com

 

Kontakta vår kundsupport:

Telefon: 0523-66 56 60

Mån - Fre            10.00 - 19.00

Lör                     10.00 - 17.00

Sön                    11.00 - 17.00

Email

Mån - Fre            10.00 - 19.00

Lör                     10.00 - 17.00

Sön                    11.00 - 17.00

Chatt/Social media

Mån - Fre            10.00 - 19.00

Lör                     10.00 - 17.00

Sön                    11.00 - 17.00

 

BESTÄLLNING, PRISER OCH AVGIFTER

Alla priser som anges i webshoppen är inklusive moms, men exklusive fraktkostnad. För prisuppgifter avseende frakt enligt våra olika leveransalternativ, se nedan under rubrik ”Leverans”.

När vi har mottagit din beställning bekräftar vi den genom [ett bekräftelsemejl till den mejladress som du har angett vid beställning]. Kontrollera alltid att din orderbekräftelse stämmer överens med din beställning. Om den inte stämmer överens med din beställning, hör av dig till oss omgående på 0523-66 56 60 eller på kundtjanst@carpediembeds.com .

Vi reserverar oss för att priser och avgifter kan komma att förändras på grund av omständigheter utanför vår kontroll, exempelvis valutaförändringar eller förändring i råvarupriser. Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser och avgifter.

 

BETALSÄTT

 

BETALA MED KORT – SMIDIGT OCH SÄKERT!

Vi erbjuder säker kortbetalning med Visa, Amex, Mastercard och Diners club. Inga kortavgifter tillkommer. Vi sparar och registrerar aldrig känslig information, som exempelvis kreditkortsuppgifter, vi krypterar ditt kortnummer för att göra ditt köp säkert.

 

BETALA VIA DIREKT BANKÖVERFÖRING

Vi accepterar betalning via direkt banköverföring med hjälp av tjänster som Trustly och bankkontoöverföringar från svenska bankkonton.

BETALA DIN VARA ONLINE

Vid köp av alla våra produkter via vår hemsida behöver du betala hela summan vid köpet.

 

ÅNGERRÄTT

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ger dig som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att din vara har levererats (ångerfristen), eller för det fall du beställt flera produkter, från den dag du fick den sista produkten av beställningen i din besittning. Observera dock att ångerfristen kan utnyttjas direkt efter att du lagt din beställning, och du behöver inte invänta att ångerfristen ska börja löpa.

Lagen medger vissa undantag från rätten att ångra ett köp. På Carpe Diem Beds tillverkar vi hantverkssängar med tillbehör som är specifikt gjorda för dig, så kallade ”made-to-order” produkter. Eftersom dessa varor är specialtillverkade efter dina anvisningar innebär det att vi inte kan ge ut någon ångerrätt på dessa specifika varor.

Ångerrätten gäller inte heller för varor med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl. Detta undantag innefattar exempelvis täcken, kuddar, handdukar, madrasskydd, bäddmadrasser, påslakan, örngott, lakan och liknande produkter. Om en vara av denna sort har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt. Är förseglingen däremot obruten, har du rätt att ångra ditt köp enligt ovan.

Däremot gäller ångerrätten vid köp av våra accessoarer t.ex. dekorationskuddar, dofljus, sängben, samt våra bäddmadrasser ”Premium” och ”Prestige”. Vid köp av dessa produkter har du rätt till 14 dagars ångerrätt enligt ovan. Vill du utöva din ångerrätt så vänligen kontakta vår kundsupport på 0523-66 56 60 eller via epost kundtjanst@carpediembeds.com.

Har du köpt våra produkter via vår hemsida så behöver du använda dig utav returfraktssedel som medföljer din leverans. Vidare så ber vi dig att returnera din vara i originalförpackningen som postpaket eller brev. När du returnerar varan ska den vara oanvänd och ha alla produktlappar och taggar kvar. För att returnera en försändelse ska du fylla i den retursedel som finns med i din försändelse med uppgift om vad du returnerar.

I det fall du väljer att ångra och återsända hela din order och förutsatt att det inte gäller ”made-to-order” produkt(er) så kommer vi att betala tillbaka 100 % av beloppet som du har betalt för varorna. Om vikten för varan/varorna inte överstiger 20 kg så står vi även för returfraktkostnaden. Om vikten för varan/varorna överstiger 20 kg eller om varan/varorna överskrider måtten för paketleveranser står du för returfrakten. Du som kund ansvarar för att försändelsen inte är skadad när du returnerar den till oss. Spara alltid följesedeln/returfraktsedeln tills returen är avklarad.

Om din hantering av varan har inneburit en förminskning av dess värde på grund av att varan har hanterats i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, så kommer ett avdrag att göras med motsvarande belopp av värdeminskningen.

Endast produkter som har köpts i vår butik kan returneras via butiken.

Om du har frågor angående din ångerrätt, vänligen kontakta oss antingen via telefon på 0523-66 56 60 eller via epost kundtjanst@carpediembeds.com eller genom att besöka vår butik på den besöksadress som anges ovan.

 

REKLAMATION/OUTLÖSTA PAKET

 

REKLAMATION

I enlighet med konsumentköplagen så har du som konsument alltid rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Vidare ger vi dig möjlighet till reklamation på ram och fjäderbrott upp till 25 år efter att du köpte varan, och upp till 10 år på motorhaveri vid köp av våra ställbara sängar.

Observera att om du skulle upptäcka något fel i den produkt du köpt, vare sig felet upptäcks direkt i anslutning till leverans eller vid ett senare tillfälle, är det viktigt att skadorna rapporteras till oss inom skälig tid från att du märkt eller borde ha märkt felet.

Vi uppmanar därför Konsumenten att särskilt noga inspektera varan vid mottagandet. Vi rekommenderar att du inte tar emot en produkt som är skadad, utan istället låter chauffören ta med sig denna tillbaka och ber om att den upptäckta skadan ska noteras.

OUTLÖSTA PAKET

Om det visar sig att du inte hämtar ut din försändelse inom 14 dagar från att du har fått en avi om att hämta upp din försändelse, så förbehåller vi rätten att debitera en avgift på 200 kronor. Detta motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt.

 

ÅTERBETALNING

På vilket sätt du får din återbetalning på grund av att du har utnyttjat din ångerrätt eller reklamationsrätt beror på vilket sätt du valde att betala för din vara/varor, och motsvarande metod kommer användas vid återbetalning.

 

LEVERANSER

Vi levererar varor till dig som beställer i Sverige på olika sätt beroende på de varor och tjänster du har köpt av oss. Observera att vi ej transporterar varor utanför Sverige. 

Accessoarer

Om du har köpt accessoarer av oss så kommer dessa att levereras med av oss utvald leverantör. Du kommer få ett SMS när dina varor har anlänt till ditt närmsta ombud.

Sängar

Sängar och tillbehör levereras av en av våra utvalda transportörer. Nedan finner du våra olika leveransalternativ:

  1. Hemleverans Basic

När din säng har anlänt till en lokal terminal så kommer du bli kontaktad för att boka leveransdag till din adress samt vid vilken tid. Utkörning sker av en (1) person och varorna levereras till tomtgräns. Observera att du själv måste bära in sängen/sängarna samt tillbehör till ditt hem.

Pris: 595 SEK

  1. Hemleverans Standard

När din säng har anlänt till en lokal terminal så kommer du att bli kontaktad för att boka leveransdag till din hemadress samt vid vilken tid. Du kommer sedan att bli kontaktad av transportföretaget via SMS cirka 30 minuter innan sängen anländer (i enlighet med bestämd tid). Två personer kommer att bära in sängen/sängarna till det rum du önskar.

Pris: 1095 SEK

  1. Hemleverans Silver

När din säng har anlänt till en lokal terminal så kommer du att bli kontaktad för att boka leveransdag till din hemadress samt vid vilken tid. Du kommer sedan att bli kontaktad av transportföretaget via SMS cirka 30 minuter innan sängen anländer (i enlighet med bestämd tid). Två personer kommer att bära in sängen/sängarna till det rum du önskar. Sängen/sängarna blir uppackade och monterade (ingen väggmontering är inkluderad). Packningsmaterialet tas bort och återvinns.

Pris: 1395 SEK

  1. Hemleverans Guld

När din säng har anlänt till en lokal terminal så kommer du att bli kontaktad för att boka leveransdag till din hemadress samt vid vilken tid. Du kommer sedan att bli kontaktad av transportföretaget via SMS cirka 30 minuter innan sängen anländer (i enlighet med bestämd tid). Två personer kommer att bära in sängen/sängarna till det rum du önskar. Sängen/sängarna blir uppackade och monterade (ingen väggmontering är inkluderad). Packningsmaterialet tas bort och återvinns. Din gamla säng blir borttagen och skickas till återvinning.

Pris: 1895 SEK

 

LEVERANSTID

Leveranstid på våra sängar, gavlar och Luxury bäddmadrasser med Classic Collection tyger är 3-4 veckor
Leveranstid på våra sängar, gavlar och Luxury bäddmadrasser med Exclusive Collection tyger är 4 – 6 veckor (OBS - Exclusive Collection går ej att köpa online, besök istället närmaste butik eller återförsäljare)
Leveranstid på övriga produkter är cirka 2 – 10 dagar beroende på produkt och förutsatt att vi har varan i lager.

Vi reserverar oss rätten att ändra på detta. Skulle en förändring i leverans uppstå så kommer vi att informera dig om statusen.

 

TVISTER

Vid tvister som inte lyckas lösas mellan parterna, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, http://www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer deras rekommendationer.

Du som är bosatt inom EU och vill framföra ett klagomål avseende en vara köpt hos oss kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.

För information om vilka rättigheter du har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida; konsumentverket.se. Du är givetvis alltid fri att vända dig till domstol för att få din sak prövad.

 

KVALITETSGARANTI

Alla eventuella garantier gäller i Sverige. Alla produkter som vi säljer kan användas i Sverige. Elektriska apparater som är markerade med ett T på följesedeln har dessutom en tvåårig grundförsäkring. Information om våra garantivillkor följer alltid med våra sängar och gavlar. Har du några frågor om våra garantier så vänligen kontakta vår kundsupport.

 

MANUALER

Alla produkter som vi säljer har en manual på svenska. Om en produkt inte har en manual på svenska framgår detta av produkttexten.

 

ÖVRIGT


BEDRÄGERI

Vi polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt köp i det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår sajt. För vidare information om hur vi hanterar era personuppgifter, vänligen läs vår privacy notice.

 

Ansvar och Force Majeure

Vi ansvarar inte för underlåtelse att leverera produkt eller annan uppkommen skada som orsakas av omständigheter utanför vår kontroll (force majeure).

 

Personuppgifter/Privacy Notice

 

Dataskyddspolicy

Syfte och innehåll

Hilding Anders Sweden AB (”Carpe Diem Beds”) värnar om din personliga integritet och skyddet av dina personuppgifter. Denna dataskyddspolicy beskriver hur Carpe Diem Beds behandlar och använder personuppgifterna som Carpe Diem Beds samlar in från dig när du besöker och använder denna hemsida samt hur du kan kontakta oss om du har frågor om vår behandling av dina personuppgifter.

Vilka personuppgifter behandlar vi och varför?

  • Carpe Diem Beds samlar in och behandlar IP-adress som du delar med oss för att kunna ge dig en bättre upplevelse när du besöker hemsidan.
  • Carpe Diem Beds samlar också in och behandlar namn, telefonnummer, e-postadress i samband med förfrågningar avseende våra produkter och dylikt på vår hemsida (där sådan funktion finns).
  • Utöver ovanstående användning och ändamål, kan Carpe Diem Beds även använda dina personuppgifter för att administrera och förbättra denna hemsida, för vår interna informationsinsamling, för statistisk analys samt (i förekommande fall) för att slutföra din produktbeställning och/eller för att kontakta dig angående försäljning och som del av vår uppföljning av kundrelationer. Carpe Diem Beds använder IP adresser för att mäta användningen av denna hemsida. Sådan mätning kan även innebära övervaka användning av hemsidan för att hjälpa Ekens förbättra hemsidan, personifiera upplevelsen genom att skräddarsy innehållet du ser, optimera användarupplevelse och fastställa frekvens.

Vilken är den legala grunden för behandling av dina personuppgifter

  • Behandlingen av dina personuppgifter för ändamål 2.1 – 2.3 i Avsnitt 2 ovan grundar sig på Hilding Anders berättigade intresse om att förbättra hemsidan och för att analysera statistik.

Vem har tillgång till dina personuppgifter?

  • Carpe Diem Beds har vidtagit lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot förlust och obehörig åtkomst etc. Antalet personer som har tillgång till dina personuppgifter är begränsat. Endast personer hos Hilding Anders Sweden AB som behöver behandla dina personuppgifter har tillgång till personuppgifterna.
  • Carpe Diem Beds kan komma att dela dina personuppgifter med andra bolag inom Hilding Anders-koncernen nämligen, Hilding Anders International AB för att tillhandahålla tjänster så som utveckling och support av denna hemsida. Carpe Diem Beds kan också komma att dela dina Personuppgifter med leverantörer och samarbetspartners som utför tjänster för vår räkning, så som Episerver AB, Revide AB, PostNord AB, Schenker AB, Xzakt Kundrelation AB, Adyen NV., tjänsteleverantör utsedd av Carpe Diem Beds, vilka tillhandahåller tjänster anslutna till denna hemsida eller dess funktioner, dock endast i den utsträckning det är nödvändigt för att kunna tillhandahålla dessa tjänster – exempelvis utveckling och support av denna hemsida.
  • Dina personuppgifter kan komma att delas till länder utanför EU/EES, så som USA och Schweiz, vilka kan ha en lägre grad av skydd för personuppgifter än det som erbjuds inom EU/EES. Överföringen är nödvändig för att viss tjänsteleverantör är lokaliserad utanför EU/EES. När dina personuppgifter delas till länder utanför EU/EES använder vi oss av standardavtalsklausuler som har godkänts av den Europeiska Kommissionen för att säkerställa en adekvat skyddsnivå för dina personuppgifter. Standardavtalsklausulerna finns tillgängliga via följande länk: https://ec.europa.eu/info/strategy/justice-and-fundamental-rights/data-protection/data-transfers-outside-eu/model-contracts-transfer-personal-data-third-countries_en.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Dina personuppgifter kommer endast att sparas så länge det är nödvändigt utifrån ändamålet för vilket de samlades in. Det innebär att dina personuppgifter kommer att raderas när de inte längre behövs för att behandla en order eller förfrågan från dig, för att administrera ditt användarkonto eller för att administrera vår kundrelation. Statistik som endast innehåller anonymiserade uppgifter kan komma att sparas längre.

Vilka rättigheter har du?

  • Hilding Anders Sweden AB, reg. no. 556289-7941, adress Kommendörsgatan 3A, 281 35, Hässleholm, Sverige, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Det innebär att Carpe Die Beds är ansvariga för att dina personuppgifter behandlas korrekt och i enlighet med tillämplig lagstiftning. Peter Sturm är dataskyddsombud och kan kontaktas på sturm@hildinganders.com.
  • Du har rätt att veta vilka personuppgifter Carpe Die Beds behandlar om dig och du kan begära en kopia av de personuppgifter som behandlas. Du har rätt att begära att felaktiga eller ofullständiga personuppgifter rättas och i vissa fall kan du begära att Carpe Die Beds raderar dina personuppgifter (om, till exempel, personuppgifterna inte längre är nödvändiga för att fullgöra ett avtal med dig). Om du har lämnat ett särskilt samtycke för en viss personuppgiftsbehandling har du alltid rätt att återkalla ditt samtycke. Detta kan du göra genom de kontaktuppgifter som anges i avsnitt 3. Du har också rätt att invända mot viss behandling av dina personuppgifter och begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Vänligen notera att begränsning eller radering av dina personuppgifter kan resultera i att Carpe Diem Beds inte kan uppfylla våra skyldigheter enligt ett avtal med dig. Du har också rätt att få dina personuppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig.
  • Om du har några frågor om hur Carpe Diem Beds behandlar dina personuppgifter eller om du vill göra gällande dina rättigheter enligt Avsnitt 2 är du välkommen att kontakta oss via e-post på info@carpediembeds.com eller via post till adressen ovan.
  • Om du har några invändningar eller klagomål angående hur Carpe Diem Beds behandlar dina personuppgifter har du rätt att kontakta eller lämna in klagomål hos den dataskyddsmyndighet som utöver tillsyn inom din jurisdiktion.

ÄNDRINGAR

Om det genomförs några ändringar gällande behandlingen av dina personuppgifter kommer Carpe Die Beds att informera dig om detta genom att publicera en uppdaterad version av denna dataskyddspolicy på www.carpediembeds.se.

 

Immateriella Rättigheter

Allt innehåll och alla immateriella rättigheter, inklusive men inte uteslutande rätten till varumärken och upphovsrätt, på carpediembeds.se tillhör oss. All användning av domänen eller dess innehåll, inklusive kopiering eller lagring av sådant innehåll i dess helhet eller delar av detta, annat än för ditt eget personliga, icke-kommersiella bruk, är förbjudet utan ett föregående inhämtat tillstånd från oss.

Alla rättigheter förbehålls, Carpe Diem Beds - 2019